Egy zajgátló védőövezet története

Anonymous
2010. 01. 15 - 00:56

Megszüntették a 2004-ben indult zajgátló védőövezet kijelölés eljárását. Mégsem lehetünk nyugodtak, az eljárás visszavonásának körülményei és egyéb árulkodó jelek miatt.

Miután a Légiközlekedési Igazgatóság másodszor is visszavonta határozatát, Százhalombatta megfellebezte a visszavonó határozatot, mivel egy eljáráson belül kétszer nem vonhatja vissza határozatát az első fokon eljáró szerv. (másodjára el kell utasítani a kérelmet, ha belátja az első fokon eljárt szerv a jogsértést) 2009. november 3-án Vezér Mihály Polgármester a százhalombattai falugyűlésen azt mondta, hogy információi szerint a kérelmező vissza fogja vonni a zajgátló védőövezet megállapítására beadott kérelmét.

2009. 11. 30-án a tököli településrendezési tervről tartott egyeztetőtárgyaláson az ÉKE a következőket mondta jegyzőkönyvbe: "Tudomásunk szerint a zajgátló védőövezet eljárást megszüntették, így jogsértőnek tartjuk az isophone görbék szerepeltetését a rendezési terv anyagában"

Ezt a repülőtér fejlesztésével megbízott cég ügyvezető igazgatója, Wachsler Tamás ott megcáfolta.

2009. december 7-én levélben kérte az ÉKE a Légiközlekedési Igazgatóságtól ügyféli jogának megállapítását a zajgátló védőövezet kijelölő eljárásban és egyben megkérdeztük, hogy van-e bármilyen a tököli volt katonai repülőteret érintő eljárás folyamatban a hivatalnál. A hivatal 2010. január 4-i végzésében meghosszabbította az ügyféli jogunk megállapítására az ügyintézési határidőt, a folyamatban lévő zajgátló védőövezet kijelölő eljárás "bonyolultságára" való tekintettel.

Ezek után 2010. január 8-án megszüntették az eljárást, a Master Sky 2009. december 2-án beadott kérelme alapján.

Nem értjük, hogy miért gondolta meg magát a rendezési terv egyeztetőtárgyalása után 2 nappal a Master Sky?
Miért nem tudták kivárni, hogy a hivatal saját maga szüntesse meg az eljárást Százhalombatta fellebbezése alapján?

Ha egy kicsit utánanézünk a zajgátló védőövezet kijelöléséről szóló jogszabálynak furcsa dolgokat tudhatunk meg:
http://www.complex.hu/jr/gen/hjegy_doc.cgi?docid=99700176.KOR&kif=zajg%E1tl%F3#xcel

Először is a Kormányrendelet a repülőterekre vonatkozik. Mivel Tökölön nem repülőtér, hanem nem nyilvános fel és leszállóhely van, nem vonatkozhat rá a jogszabály!

Akkor minek is kell a zajgátló védőövezet kijelölése? Ha elolvassuk a repülőtér létesítésének, fejlesztésének és megszüntetésének szabályairól szólo jogszabályt, kiderül, hogy a repülőtérré nyilvánításhoz ez az egyik olyan feltétel, amivel jelenleg nem rendelkezik a terület....
http://www.complex.hu/jr/gen/hjegy_doc.cgi?docid=99900103.KOR&kif=rep%FCl%F5#xcel

Fontos azt is megemlíteni, a zajgátló védőövezet kijelölés nem védi a repülőtér környékén élőket! A "D" jelű övezetben élők ingatlanának tulajdoni lapjára rávezetik a tényt, hogy a repülőtér üzemeltetőjének érdekében tartós zajkárosodással érintett az ingatlanuk és ezért semmilyen kártérítés nem jár a tulajdonosnak.
Az is tény, hogy a zajgátló védőövezet számításánál nem kell a maximális zajhatásokat vizsgálni, csak a nappali 16 órás átlagértéket, így előfordulhat, hogy az egészségügyi határértékek feletti zajhatások mellett is csak "D" jelű övezetbe kerül egy ingatlan, ugyanakkor élhetetlenné válik a pillanatnyi zaj és rezgésterhelések miatt.

Tehát akkor mihez is kell a zajgátló védőövezet? Ha megnézzük a tököli településrendezési terv 2007-es anyagát láthatjuk, hogy egy tervezett párhuzamos gurulóút látható rajta Halásztelek lakóövezetétől kb 350 m-re:
http://www.tokol.hu/dokumentumok/telepulesrendezesi_terv_2007_05/TSZT.pdf

Még a Szovjet csapatoknak sem volt szüksége ilyen útra, tehát látható, hogy itt a beruházó egy nagyforgalmú repülőteret akar létesíteni. Egy profi tervezőgárda nem szerepeltet olyan utat a rendezési terven aminek a megépítése fölösleges pénzkidobás lenne és a rendezési tervnek indokolatlanul támadási felületet adna.

És hogy mi várható?
Valószínűleg beadnak egy másik zajgátló védőövezet számítást, ahol kevesebb ingatlant jelölnek meg, mint "tartósan zajkárosodással érintett" azaz "D" jelű. Ha egyszer sikerül egy zajgátló védőövezet határozatot jogerőre emeltetniük, utána már könnyen ki lehet azt bővíteni, hiszen ha akármilyen kicsike forgalommal számolva szereznek egy ilyen határozatot, zöld utat kap a beruházás a repülőtérré való átminősítéshez. 

 

Belépés

Partnereink