Egy légiközlekedési dolgozó levele a KBLE-hez

Admin1
2011. 03. 21 - 05:31

 

Köszönöm, hogy részt vehettem a márc. 8-i összejövetelen. Nagyon rokonszenves volt az Egyesület és láthattam, hogy komoly erőt képviselnek a reptér létesítése ellen. Több irányból indulnak, így jobbak az esélyek. Szeretnék hozzájárulni a munkához én is.

Ahogy említettem, szerintem nagy baj, hogy a környék lakossága nem ismeri kellőképpen a repülőtér hátrányait. Legtöbb almádi és fűzfői ismerősöm számára a reptér egy kellemes korfui nyaralást jelent vagy jómódú külföldi turistacsoportok érkezését. Esetleg azt gondolják, hogy új munkalehetőséget jelent a város lakosainak. Sajnos ez távolról sincs így. Egy repülőtér, főleg amely áruszállítással is foglalkozik, több területen okoz káros hatásokat.

1. A repülőgépek maguk

Ezek már kifutópályán gurulva is nagyon zajosak és ha várniuk kell a felszállási engedélyre, akkor ez a helyben pörgés percekig is húzódik. Már akkor is bocsátják ki a káros gázokat a föld felszínén. Ez már egy kis szellő révén is eljut a konyhaasztalunkra. Felszálláskor a hajtómű magasabb sebességekbe kapcsol, ez a zaj fülsiketítő tud lenni 30-50 másodpercre. Ha észak-nyugatról jön a szél, még jobban telibe kapjuk a robajt.

Ha már fölszállt a gép, a zaj elhalkul, de a kerozin maradványai ott lebegnek fölöttünk és szép lassan betelepszik a lakásunkba, a tüdőnkbe. A kerozin üzemanyag maradványok olajos fekete porszemek formájában jelentkeznek, ha elutazunk 1-2 hétre, utána az ujjunkkal egy ragadós csíkot tudunk húzni a világos színű bútoron. A Ferihegyi irodám asztalán szép fekete csík keletkezett, ha szabadság után visszamentem és odébb húztam a komputerem. Ablak eleve nemigen van a Ferihegyi irodaházakban, ahol mégis sikerült egy bukóablakot csináltatni, ott a repülő felszállásakor gyorsan becsukjuk, különben nem tudunk telefonon beszélgetni.

A ferihegyi dolgozók többnyire védőitalt kapnak a munkaadóiktól, hogy nehogy a csapvizet igyák.

A nyitott ablakokat el lehet felejteni Almádiban és a környező településeken, akárcsak a budapesti Nagykörúton. A szabályok szerint este 23 – reggel 05 óra között tilos a repülőgépek érkezése-indulása általában, de sajnos mindig előfordul egy-egy késés, amikor is muszáj engedélyezni a leszállást, hiszen nem maradhat a levegőben a késéssel érkező gép.

Megjegyzem, a cargos áruszállító repülőgépek többsége régebbi típusú az utasgépekhez képest, gyakran igen nagyok is, emiatt nagyobb zajt okoznak és több üzemanyagot égetnek el. Ezek között van tényleg elég régi is, amire utast már nem ültetnek, vagy olyan veszélyes anyagot szállítanak, amely kizárja az utasok egyidejű szállítását.

2. Közúti forgalom

Ez jelentősen megnőhet, a repülőgépekre ráhordják az utasokat, árukat és érkezéskor terítik a környékbeli utakon. Áruszállítás esetén bizony dübörögnek a nagy 20 tonnás török kamionok utánfutókkal, ropogtatják Veszprém megye útjait. A derék bolgár sofőrök majd elkeverednek a Baross Gábor utcába, megrémisztve a gyalogosokat. Az utak javítását majd a helyi adófizetők összedobhatják. A kamionosok ott fognak majd parkolni erre-arra, hiszen a szigorú szabályok szerint a pihenőidőket ki kell venniük 4-8 óránként és hétvégén, ahol éppen vannak. Ezt a kocsira felszerelt tachométer méri.

Az utasok pedig autókkal, buszokkal érkeznek-távoznak, bérautókkal, taxikkal, ez is nagy átmenőforgalmat okoz. Vendéglátóipari fogyasztást ez nem sokat hoz, mert ezek az utasok mindig sietnek tovább.

3. Új építkezések

A repülőtér, az utasok, az áruszállítás, a kiszolgáló személyzet komoly építményeket igényel. Jó nagy betonépületek fognak kinőni a földből erre-arra. De sajnos, nem a helyi vállalkozók számára, mert ezek speciális terveket igényelnek, a külföldi befektető hozni fogja a saját külföldi építtetőit.

Utasterminál, áruraktár, veszélyesáru-raktár, kamion-terminál, hangár a szervizeléshez, konténerek, ezek tárolóháza, irányítótorony, ez szép magas lesz ugyebár, irodák a dolgozóknak, vámparancsnokság, szállítmányozói irodák, rakodóknak melegedő, emelők, járművek csakis a felszállópályára, ezek szervize, sok más. Pl. Jó nagy üzemanyag-tároló, föld alatti bunker esetleg a nyomáspróbák elvégzésére. Téli repülés esetére a óriási fagyásgátló tárolás, ezzel a folyadékkal lezuhanyozzák a repülőt felszállás előtt, ha ráfagy a jég.

4. Új emberek, új foglalkozások

Hamar feltűnnek majd a kétes személyek a kamionsofőrök környékén, a gyanús kísérőikkel együtt.

Abban sem lehet reménykedni, hogy a helybeliek jó állásokat kapnának, mert egy reptérhez speciális légi közlekedési szakemberek kellenek, akiket hosszú éveken át képeznek. Csakis Ferihegyről lehet őket idehozni, ott is kevés van. Kiválóan kell angolul és magyarul beszélniük többek között. Irányítók, rámpások, vámtisztek, légi szállítmányozók, veszélyes áru szakértők, spec. rendőrök, speciális biztonsági emberek errefelé nemigen vannak, mi helybéliek legfeljebb takarítónőnek vagy rakodóknak mehetünk - némi képzés után. Nagy jövés-menés, átmenő forgalom várható.

5. Rendellenességek

A fentiek így működnek, ha minden rendben van. De a légi közlekedésben sajnos előfordulnak rendellenességek, amikre gondolni sem jó. Ezek elhárítására, továbbá egy esetleges terror-támadásra a légi közlekedési dolgozókat ki is képzik, ezekkel kalkulálnak a nemzetközi előírások szerint. Pl. egy kisebb baj, ha a hűtőfolyadék elfolyik a betonról véletlenül, le a mezőre, be egy patakba. Gyakori lesz várhatóan a személyzet-hiány, ami csak fokozza a problémákat, a biztonságos üzemeltetést.

6. Forgalom

Hiába épül fel egy repülőtér, a lényegi kérdés az, hogy milyen légitársaságokat sikerül erre a reptérre csábítani. Repülőtársaság nélkül nincs élet a reptéren. Komoly nemzetközi légitársaság nem jön, hiszen a gazdasági számítások nem valószínűsítik az elégséges forgalmat. A jó hírű SwissAir Lines és a Lufthansa, amelyeknél dolgoztam, kizárólag többmilliós nagyvárosokba közlekednek.

Ide valószínűleg alig ismert keleti és bizonytalan távol-keleti repülők fognak jönni, teljesen ad-hoc módon, hébe-hóba, Ferihegy vagy Bécs Schwechat-tól elcsábítva, egy árkedvezménnyel a repülőtérhasználati díjban. Olcsó tömegárukat hoznak majd feltehetően, textil, kávéfőzők, rossz esetben veszélyes árukat. Exportban lényegesen kevesebb várható mint importban, az export pedig Ferihegyről jöhet, néhány nagy kamionnal, amit beraknak ezekbe a széles törzsű gépekbe.

Utasforgalom alig várható, mivel hiszen hiányzik az a propaganda, ami hosszú évek munkája nyomán ténylegesen fellendítené a repülőturizmust a környéken. Ehhez igen komoly utaslétszám és emiatt nagy nemzetközi utazási irodák kellenének, Neckermann, Kuoni, hasonló. Üzletemberek pedig az ipari-kereskedelmi központokat keresik. Külföldi menekülteket pedig mi magunk sem biztatnánk, hogy ide jöjjenek, ugye?

 

Belépés

Partnereink